نظرات کابران و مشتریان چگونه به توسعه کسبوکار کمک میکند
- سه شنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۶، ۰۴:۵۸ ب.ظ
تجربیات مشتریان، بررسی و نوشتن نظر، اعتبار خوبی به محصولات یا خدمات شما میببخشد. زمانیکه بازدیدکننده به وب سایت شما مراجعه می کنند و شاهد مصرف کنندگان حقیقی محصولات شما خواهد بود و نظرات مصرف کنندگان را مطالعه می کنند. بدین ترتیب تمایل بیشتری برای خرید محصولات شما خواهند داشت. قطعا شما در تجربیات خرید خود، قبل از اینکه اقدام به خرید کنید به صفحه محصول در دیجیکالا مراجعه نظرات کابران یا خریداران خواندهاید.
اما در محله نخست چطور باید نظرات خوب بازدیدکنندگان را جمع آوری کرد؟ چطور میتوان از نظرات برای رشد و گسترش حرفه خود استفاده کرد؟ استراتژیهای بسیاری برای این کار وجود دارد.
از بلاگرها (وبلاگ نویسها) بخواهید محصولات شما را نقد و بررسی کنند!
یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی در گوگل به بکلینک [Backlink] مربوط می شود. استراتژی لینک سازی باید شامل ایجاد ارتباط مستقیم با بلاگرها برای نوشتن نقد و بررسی باشد.
می توانید از سایت های پرمخاطبی که شامل نقد و بررسی کاربران است مانند دیجیکالا، آکا ایران، نینی سایت و... و یا فرومهای تخصصی استفاده کنید. یکی دیگر از روش های خوب - بخصوص در شروع کسبوکار تازه – این است که با بلاگرهایی که تازهکار هستند و یا هنوز خیلی معروف نشدهاند همکاری کنید. جستجوی عبارت محصول یا خدمات شما در گوگل، می تواند نظرات بلاگرها را نشان داده و اگر از گامهای کوچک و هدفمند شروع کنید میتوانید شانس دیده شدن نظرات مرتبط با محصولات را از طریق بلاگرها بالا ببرید.
وقتی بلاگرها محصولات یا خدمات شما را نقد و بررسی میکنند، آدرس سایت شما را کلمات درون متن لینک خواهند کرد. ببینید آیا ازکلمات خاصی برای لینک استفاده میکنند؟ میتوانید با ایجاد تنوع و تغییر در این کلمات که برای توضیح محصولات یا خدمات استفاده میشود، دایره بازدیده کنندگان وب سایت خود را بیشتر کنید. (نه اینکه تنها از یک لغت برای جستجوی سایت استفاده کنید)
یکی دیگر از راه های تشویق بلاگرها یا کارآفرینان برای نوشتن نقد و بررسی محصولات شما، ایجاد برنامههای وابسته سازی است. برای شروع کافی است برای بالابردن تعداد نقد و بررسیها و بالابردن بازدید وبسایت، برای بلاگرها انگیزههای مالی ایجاد کنید تا آنها به نوشتن نقد و بررسی وابستگی پیدا کنند. به عنوان مثال میتوان در ازای نوشتن نقد وبررسی درصدی از فروش محصولات را در نظر گرفت.
بهترین مشتریان تان را برای نوشتن نقد و بررسی تشویق کنید.
هنگامیکه به دنبال افزایش نقد و بررسیها از محصولات یا خدمات و در سایت خود هستید، فراموش نکنید که از مشتریان خود کمک بخواهید. بطور مستقیم از مشتریان خود بخواهید نظرشان را نسبت به محصول و یا خدمت ارایه شده در سایت شما بنویسند.
بسیاری از کسبوکارها، پیشنهادات و انتقادات و همچنین رضایت نامههای مشتریانشان را بر روی صفحه اصلی سایت خود قرار میدهند تا با این کار بتوانند نظر کابران را جلب کنند. بعنوان مثال، درج گزینه "دریافت انتقادات و پیشنهادات" بر روی وب سایت و یا استفاده از نرم افزارهای ارتباط با مشتری می تواند کمک بسیار خوبی برای دریافت اطلاعات و نظرات مشتریان از خدمت یا محصول ارایه شده شما باشد.
باید بدانید اگر محصولتان در سایتهایی به غیر از سایت خودتان قرار داشته باشد، ممکن است نتوانید مشتریان خود را بطور دقیق شناسایی و با آنها ارتباط مستقیم برقرار کنید. متاسفانه بسیاری از سایت فروش آنلاین مانند آمازون اطلاعات مشتریان را در اختیار شرکت ها قرار نمیدهد و امکان درج نقد و بررسی فقط به بازدیدکنندگانی یا اعضایی فعال است که خریدار محصول باشند.
مخاطبان را تشویق به نقد و بررسی کنید.
اگر محصول تان را بر روی وب سایتهای مانند دیجیکالا یا بامیلو برای فروش قرار داده اید، "تشویق" گزینه مناسبی نخواهد بود. راه های بهتری برای تشویق مشتریان وجود دارد تا آنها را "تشویق" به نوشتن نقد و بررسی کنید. مواردی چون ارائه بن خرید، تخفیف در خرید بعدی و ... برای ارایه نظرات مشتریان.
من تاکنون نمونه موفق ایرانی این راهکار را ندیدهام اما شرکت آدیگوتیز (Adagio Teas) توانسته با راهکاری جالب برای دریافت نظرات مشتریان محصولات خود را به فروش برساند. مشتریان با دریافت 100 امتیاز در ازای نوشتن نظرات خود، مبلغ 10 دلار برای خرید بعدی به عنوان جایزه دریافت میکردند.
بسیاری از شرکت ها دریافت نظرات مشتریان را مناسب ندانسته و آن را مغایر با فروش خود می دانند. اما برای شرکت هایی آدیگوتیز موثر واقع شده است. دریافت نظرات و پیشنهادات و انتقادات می تواند بعنوان استراتژی موثری در فروش محصولات مورد استفاده قرار گیرد.
مشتریان را در سایت خود برجسته کنید.
از نظرات کابران بازخورد بگیرید و با نام آنها در سایت نقل قول کنید. یکی از دلایل مهم بودن این تکنیک، ایجاد انگیزه برای شاخص شدن آنها در وب سایت شما و ایجاد لینکبک به وب سایت آنها و بالعکس است.
مشتریانتان از اقشار مختلف جامعه هستند. این روش ممکن است برای همه آنها مناسب نباشد. باید به این نکته توجه کرد که آیا مشتریان شما دوست دارند درکانون توجه قرار بگیرند؟ اگر خدمات شما به جامعهای از کارآفرینان، بازاریابان ویا حتی موزیسینها است، این روش فرصت خوبی برای دیده شدنشان فراهم می کند و کمک می کند تا در میان هم صنفانشان در سایت برجسته شوند. اگر آنها برای مدتی از محصول یا خدمات شما استفاده کردهاند و این را می دانید که این تجربه برایشان ارزشمند بوده پس چرا از آنها نخواهیم تا نقد و بررسی خود را بنویسند و نظرات را برجسته کنیم.
باز هم نمونه ای از وب سایت های ایرانی نمی شناسم اما سایت DistroKid یکی از شرکتهایی است که از تاثیرات نقد، بررسی و تجربه کابری مشتریانش بوسیله این روش بهره بسیار بالایی برده است. اگر سایت این شرکت را ببینید، متوجه خواهید شده که که هیچ منویی در کار نیست. تنها کاری که شما در این سایت می توانید انجام دهید ثبت نام یا ورود به محیط کابری است. اما با رفتن به پایین صفحه با نقطه نظرات و جملاتی از موزیسنهایی برجسته و مطرحی مواجه میشوید که از خدمات این شرکت استفاده کردهاند. کدام موزیسین را سراغ دارید تا نخواهد در این سایت برجسته باشد.
وب سایت خود را بهینه کنید.
سایت خود بازبینی و موارد زیر را بررسی کنید:
- آیا بازدیدکنندگان به راحتی می توانند نظرات خود را ثبت کنند؟ آیا از آنها خواسته می شود که نظراتشان را بنویسند؟
- آیا بازدیدکنندگان می توانند نظرات سایرین را نسبت به محصول یا خدمت ارائه شده در سایت مطالعه کنند؟ آیا از امکان ثبت نظرات خود آگاهند؟
- آیا وب سایت شما برای کاربرانی که از موبایل استفاده می کنند بهینه شده است؟ آیا درج نظرات با موبایل یا تبلت ساده است؟
- آیا در کنار نظرات مثبت، نظرات منفی و یا انتقادات کاربران را منتشر می کنید؟ دادن اطمینان با کاربران برای ثبت همه نوع انتقادات و پیشنهاد می تواند در جلب اعتماد مشتریان موثر واقع شود.
یکی از نمونه های بسیار خوب در جذابیت و اعتمادسازی، Nite Watches است. با مراجعه به سایت و مشاهده محصولات، میتوانید در انتهای صفحه تمامی دیدگاه ها و نظرات کاربران و خریداران آن محصول را مشاهده نمایید. همچنین یک لینک مشخص و به راحتی دیده میشود برای ارسال نظرات در بالای صفحه محصول وجود دارد تا کاربران بتوانند نظات خود را ارسال و نظرات دیگران را مشاهده کنند.
برای چگونگی دریافت نظرات کابرانتان خلاقانه فکر کنید. همچنین میتوانید از سایر فروشگاه های اینترنتی بازدید کنید و راهکارهای آنها را برای ثبت نظرات بررسی کنید.
به یاد داشته باشد دریافت نظر کاربران چندان هم کار آسانی نیست اما قطعا ارزشش را دارد.
کلام آخر:
دریافت نظرات و دیدگاه ها می تواند تاثیر بسیار مثبتی ایجاد کند. بسیاری از کار آفرینان و شرکتها اطلاعی از نحوه دریافت دیدگاه ها در وب سایت خود ندارند و نمی دانند چگونه و از کجا شروع کنند و به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها در وب سایت خود چنین امکانی را در سایت خود ندارند.
پس با پرسش از کاربران شروع کنید، استراتژی فروش در سایتتان زمانی بهینه خواهد که روشی متفاوت را آغاز کنید.
منبع: Entrepreneur
- ۹۶/۰۱/۲۹
با سلام و درود خدمت دوست قدیمی
حفظ و نگهداری و اعتلای برند در ایران واقعا کار دشوار و سختی است ولی ایده های ذکر شده دراین رونوشت قابل توجه بوده و در صورت بکارگیری در شرکتها قطعا مفید می باشد. به شخصه در شرکت خودمان این موضوع در عنوان می کنم و نیز از شما دوست عزیز کمال قدردانی را دارم