#تهران شهر چــــی؟!
- دوشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۵، ۰۳:۵۱ ب.ظ
سال ها قبل که #سازمان_فرهنگی_هنری_شهرداری تهران متولی امور فرهنگی هنری شهر تهران بود و فرهنگسراهایش در قامت استادان تمام عیار #فرهنگ و #هنر به شدت به دنبال ارتقای #فرهنگ_شهر و #عقلانیت_شهروندان بودند، در روابط عمومی این سازمان به عنوان مدیر آتلیه طراحی مشغول بکار بودم. یکی از بهترین خاطرات کاریام در آن زمان کمپین #تهران_شهر_اخلاق بود. کمپینی که طرحهای بصریاش (پوستر ها و ...) با شور و هیجان خاصی در آتلیه 10-15 نفری طراحی میشدند و پس از اکران نیز حال همه ما را خوب میکرد. یادم هست که پس دوماه اکران شهری کاپی " #تهران_شهر_اخلاق " خیلی زود سر زبانها افتاد و روزهای طلایی را برای رسانهها رقم زد. درست مثل چندسال اخیر که #سازمان_زیباسازی شهرداری تهران کمپین های فرهنگی و هنری را به کمک اهل فرهنگ و هنر بویژه جوانان برنامه ریزی و اجرا گرد.
اما تفاوت اصلی کمپین #تهران_شهر_اخلاق با کمپین هایی نظیر #نگارخانه_به_وسعت_یک_شهر و #شهروندقانونمدار چیزی نیست جز برندسازی برای کلان شهری مثل تهران که تنها نمادش # میدان_آزادی بود. مدیریت وقت ارتباطات سازمان فرهنگی هنری شهرداری بخوبی دریافته بود که تهران فقط یک شهر نیست و نیازمند #برندسازی و تدوین #استراتژی_برنداست. اما #برندسازی از دید مدیران پس از آن متمرکز بر معماری شد و ساخت المانهای بصری. درست است که المانهای شهری یکی از کلیدی ترین فاکتورهای #برند_شهر به حساب میآید اما نباید از تاثیر فرهنگ و عقلانیت شهروندان غافل شد. تاثیری که مدیران کنونی شهرداری تهران به لطف رشد روزافزون سرعت انتقال اطلاعات در رسانهها و شبکههای اجتماعی، نیازش را درک کردهاند. اما درک این نیاز گسسته ، برنامه ای جامع #استراتژیک همانند #تهران_شهر_اخلاق را میطلبد. نبود یک #استراتژی در برنامه ریزی و اجرای کمپینهای اینچنینی کار رابجایی رسانده است که شهروندان – حتی با لبخند رضایتی که پس از دیدن بیلبوردها روی لبشان میآید - دلیل پرشدن فضاهای تبلیغاتی گران قیمت شهر با اینچنین پوسترهایی را نبود مشتری بدانند. تصویری ذهنی که در تقابل با اهداف اصلی کمپین هاست.
brandstrategy #citybrand #branding #copywrite #brand#
- ۹۵/۰۶/۰۱